Regulamin porządkowy szpitala


tekst jednolity wprowadzony ZARZĄDZENIEM NR 6/2012 Dyrektora Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w Aleksandrowie Kuj. sp. z o.o. z dnia 14 lutego 2012 r. w sprawie jednolitego tekstu Regulaminu Porządkowego Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w Aleksandrowie Kujawskim

REGULAMIN PORZĄDKOWY

Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
Szpital Powiatowy w Aleksandrowie Kujawskim

Na podstawie art.18 a ustawy o zakładach opieki zdrowotnej z dnia 30 sierpnia 1991r. ( Dz.U.91 poz.91 z późn.zm.) ustala się, co następuje.

I. Postanowienia ogólne.

  • Regulamin określa zasady organizacji i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy utworzonym przez Powiatowy Szpital w Aleksandrowie Kuj. Spółka z o.o.

  • Podstawa prawna "Regulaminu"

    • ustawa z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej Dz.U. Nr 91, poz.408 z późn.zm.),

    • ustawa z dnia 23 stycznia 2003r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia ( Dz.U.Nr 45 poz.391z późn.zmianami ),
    • ustawa z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodzie lekarza ( Dz.U.Nr 28, poz.152 ),
    • ustawa z dnia 5 lipca 1996r. o zawodzie pielęgniarki i położnej ( Dz.U.Nr 91,poz.410 ),
    • Statut Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w Aleksandrowie Kuj.,

  • Ilekroć w Regulaminie jest mowa o świadczeniu zdrowotnym rozumie się przez to każde wykonywane zawodowo postępowanie służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia, a w szczególności:

    • leczenie stacjonarne,
    • badanie i porady lekarskie,
    • leczenie ambulatoryjne w zakresie specjalistycznym,
    • badanie diagnostyczne,
    • pielęgnację chorych,
    • orzekanie o stanie zdrowia.

II. Miejsce i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych.

Świadczenia zdrowotne udzielane są w następujących jednostkach organizacyjnych:

  • W zakresie specjalistycznej opieki zdrowotnej w poradniach: kardiologicznej, dermatologicznej, neurologicznej, reumatologicznej, rehabilitacyjnej z gabinetami fizykoterapii i kinezyterapii, ginekologiczno-położniczej, chirurgicznej, urazowo-ortopedycznej, okulistycznej, otolaryngologicznej.

  • W zakresie lecznictwa stacjonarnego w oddziałach:

    • chirurgii ogólnej i onkologicznej,

    • rehabilitacyjnym,
    • ginekologiczno-położniczym,
    • wewnętrznym z Intensywną Opieką Kardiologiczną,
    • pediatryczno - neonatologicznym,
    • dla przewlekle chorych,
    • intensywnej terapii,
    • psychiatrycznym,
    • oraz:

      • izbie przyjęć,

      • bloku operacyjnym,
      • aptece szpitalnej,
      • laboratorium analitycznym,
      • pracowni endoskopowej, diagnostyki kardiologicznej, histopatologicznej, RTG i USG, pracowni Tomografii Komputerowej

  • Pomoc Doraźna z zespołami:
  • trzema wyjazdowymi podstawowymi, jednym wyjazdowym specjalistycznym

3a). Dyspozytornia Ratownictwa Medycznego

4. Zakład Opiekuńczo-Leczniczy

III. Organizacja udzielania świadczeń zdrowotnych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych.

  • - skreślony

  • Specjalistyczna opieka zdrowotna.

    • przyjęcia lekarza specjalisty odbywają się w poradniach,

    • przyjęcia do lekarzy specjalistów odbywają się na podstawie skierowania od lekarza, za wyjątkiem ginekologa, położnika, dermatologa, wenerologa, onkologa, psychiatry, okulisty. Skierowanie nie jest wymagane dla chorych na gruźlicę, zakażonych wirusem HIV, uzależnionych od alkoholu, środków odurzających i substancji psychoaktywnych w zakresie lecznictwa odwykowego,

    • łącznie ze skierowaniem pacjent winien przedstawić dokument ubezpieczeniowy i dokument stwierdzający tożsamość oraz wyniki badań diagnostycznych wykonywanych na zlecenie lekarza kierującego,

    • pracownie diagnostyczne dla chorych ambulatoryjnych RTG, USG, EKG, laboratorium analityczne, pracownia gastrofiberoskopii, histopatologii czynne są w godzinach ustalonych dla poszczególnych pracowni i podanych do wiadomości na drzwiach pracowni. Badania wykonywane są na podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego lub lekarzy pracujących w placówkach niepublicznych z którymi NZOZ zawarł umowy.

  • Pomoc Doraźna.

    • Pomoc Doraźna wykonuje :

      • całodobowe świadczenia zdrowotne w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodujących zagrożenie życia,

      • przewozy środkami transportu sanitarnego.

    • W zakładzie działają zespoły:

      • reanimacyjny,

      • 2 zespoły wypadkowe.

    • W/wym. zespoły wyposażone są w pojazdy spełniające wymagane warunki - sprzęt, aparaturę medyczną określoną w standardzie oraz leki i środki medyczne.

      • świadczenia udzielane są w miejscu zamieszkania ( pobytu ) pacjenta bądź w miejscu zdarzenia.

      • zgłoszenia telefoniczne przyjmowane są przez dyspozytora Oddziału Pomocy Doraźnej pod nr telefonu 999.

      • zgłaszający potrzebę udzielenia świadczenia powinien podać dane personalne, adres osoby której ma być udzielona pomoc oraz określić przyczynę wezwania, a także udzielić dodatkowych informacji na pytania dyspozytora dotyczące chorego i zdarzenia.

      • dyspozytor informuje zgłaszającego o przewidywanym czasie przybycia karetki.

      • oddział Pomocy Doraźnej realizuje zlecenia lekarzy wydane w związku z procesem leczniczo-diagnostycznym, na bezpłatny przejazd środkiem transportu sanitarnego osobom uprawnionym do bezpłatnych świadczeń leczniczych z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego lub na podstawie odrębnych przepisów w wypadkach:

        • konieczności podjęcia natychmiastowego leczenia w zakładzie opieki zdrowotnej,

        • wynikających z potrzeby zachowania ciągłości leczenia,

        • w przypadku dysfunkcji narządu ruchu uniemożliwiającej korzystanie ze środków transportu publicznego w celu odbycia leczenia do najbliższego zakładu opieki zdrowotnej.

      • Poza przypadkami określonymi w pkt.. a,b,c Oddział Pomocy Doraźnej przyjmuje zlecenia na przewóz środkami transportu za odpłatnością.

    3a. Dyspozytornia Ratownictwa Medycznego:
    • Przyjmowanie powiadomień o zdarzeniach,

    • dysponowanie zespołów ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia,

    • przekazywanie niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy, a w szczególności przekazywanie kierującemu akcją ratunkową niezbędnych informacji ułatwiających prowadzenie medycznych czynności ratunkowych na miejscu zdarzenia,

    • zbieranie i archiwizowanie bieżących informacji o zdarzeniach i prowadzonych medycznych czynnościach ratunkowych,

    • powiadamianie o zdarzeniu szpitalnych oddziałów ratunkowych lub, jeżeli wymaga tego sytuacja na miejscu zdarzenia, centrów urazowych lub jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego,

    • powiadamianie o zdarzeniu jednostek współpracujących z systemem.

    5. Szpital.

    • szpital udziela świadczeń zdrowotnych bezpłatnych lub odpłatnie na zasadach określonych w ustawie lub przepisach szczególnych,

    • szpital pobiera opłaty za świadczenia udzielane osobom nie objętym ubezpieczeniem zdrowotnym lub za świadczenia nie przysługujące w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, bądź też za świadczenia których zakres wykracza poza umowy z NFZ,

    • pacjent, którego stan zdrowia nie wymaga dalszego leczenia szpitalnego, a chce przedłużyć leczenie szpitalne, ponosi koszty pobytu w szpitalu począwszy od terminu określonego przez ordynatora oddziału szpitalnego, niezależnie od uprawnień do bezpłatnych świadczeń,

    • Szpital Powiatowy udziela całodobowej opieki zdrowotnej zapewniając hospitalizowanym pacjentom świadczenia zdrowotne, środki farmaceutyczne, materiały medyczne, pomieszczenie i wyżywienie odpowiednie do stanu zdrowia

    • przyjęcia na oddziały szpitalne odbywają się w Izbie Przyjęć Ogólnej na podstawie skierowania lekarza leczącego. Świadczenia związane z wypadkiem, zatruciem, urazem, porodem, stanem zagrożenia życia oraz w razie wydania na podstawie odrębnych przepisów decyzji o przymusowej hospitalizacji udzielane są bez skierowania,

    • pacjent zgłaszający się ze skierowaniem powinien przedstawić skierowanie oraz wyniki badań diagnostycznych wykonane na zlecenie lekarza kierującego potwierdzając rozpoznanie wstępne,

    • pacjentom kierowanym na oddziały zabiegowe w trybie planowanym ( chirurgia, ginekologia i położnictwo ) zaleca się wykonanie szczepienia przeciwko wirusowi HBS ( żółtaczki zakaźnej ),

    • lekarz dokonujący przyjęcia do szpitala orzeka o przyjęciu na oddział szpitalny po zapoznaniu się ze stanem zdrowia pacjenta i uzyskaniu zgody pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego, chyba że na podstawie odrębnych przepisów możliwe jest przyjęcie do szpitala, bez wyrażania zgody,

    • pacjent powinien być przyjęty do szpitala w dniu zgłoszenia się,

    • jeżeli z powodu braku miejsc, zakresu świadczeń udzielanych przez szpital lub ze względów epidemiologicznych przyjęcie nie jest możliwe, a lekarz dokonujący przyjęcia stwierdza potrzebę niezwłocznego umieszczenia pacjenta w szpitalu, lekarz Izby Przyjęć po udzieleniu niezbędnej pomocy zapewnia przewiezienie pacjenta do innego szpitala po uprzednim porozumieniu się z tym szpitalem,

    • tworzy się listę pacjentów oczekujących na przyjęcie do szpitala. Lista prowadzona jest odrębnie dla oddziałów szpitalnych w uzgodnieniu z Ordynatorami Oddziałów bądź lekarzem dyżurnym,

    • o terminie przyjęcia Ordynator Oddziału bądź lekarz dyżurny zawiadamia pacjenta bądź jego przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego,

    • Szpitalem kieruje Dyrektor, Dyrektor ds. Lecznictwa przy pomocy Naczelnej Pielęgniarki oraz Głównego Księgowego,

    • oddziałami szpitalnymi kierują ordynatorzy, a pozostałymi komórkami organizacyjnymi - kierownicy.

IV. Prawa pacjenta.

  • Pacjent ma prawo do:

    • Świadczeń zdrowotnych odpowiadających aktualnym wymaganiom wiedzy medycznej i możliwościom Szpitala, środków farmaceutycznych i materiałów medycznych -dotyczy lecznictwa stacjonarnego.
    • Pomieszczenia i wyżywienia odpowiedniego do stanu zdrowia - dotyczy lecznictwa stacjonarnego.
    • Informacji o swoim stanie zdrowia.
    • Wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu odpowiednich informacji.
    • Intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych.
    • Umierania w spokoju i godności.
    • Kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z zewnątrz.
    • Dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub osobę inną wskazana przez siebie.
    • Opieki duszpasterskiej.
    • Wypisania ze szpitala na własne żądanie i uzyskania od lekarza informacji o możliwych następstwach zaprzestania leczenia.
    • Wskazania osoby lub instytucji, przedstawiciela ustawowego lub faktycznego, którą Szpital jest zobowiązany powiadomić w razie pogorszenia się stanu zdrowia powodujące zagrożenie życia w razie śmierci.
    • Ochrony danych osobowych.

V. Obowiązki pacjenta.

  • Pacjent zgłaszający się na leczenie do szpitala powinien poddać się badaniu przez lekarza dyżurnego Izby Przyjęć.

  • Pacjent przyjęty przez lekarza dyżurnego Izby Przyjęć do szpitala zobowiązany jest oddać do magazynu szpitalnego swoje ubranie, bieliznę i obuwie oraz złożyć do depozytu posiadane przedmioty wartościowe i pieniądze, co powinno nastąpić przez sporządzenie protokołu przekazania. Nie dokonanie tych czynności przez pacjenta lub nie przekazanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych osobie towarzyszącej pacjentowi zwalnia Szpital od ponoszenia odpowiedzialności w tym zakresie.
  • Pacjent przyjęty do Szpitala powinien poddać się niezbędnym zabiegom sanitarno-higienicznym.
  • Pacjent leczony w Szpitalu nie może wychodzić poza jego obręb z wyjątkiem:

    • koniecznych ze względów leczniczych wyjść na konsultację, badania itp. zleconych przez lekarza prowadzącego,

    • specjalnych zezwoleń wydanych przez ordynatora oddziału lub jego zastępcę.

  • Pacjent obowiązany jest stosować się do wszystkich zaleceń i wskazówek lekarzy i pielęgniarek.

  • Pacjentowi nie wolno przyjmować leków ani poddawać się jakimkolwiek zabiegom bez zlecenia lekarza leczącego, lekarza dyżurnego, bądź innego wyznaczonego lekarza pozostającego w dyspozycji Szpitala.
  • W porze obchodów lekarskich i w porze dokonywania zabiegów i opatrunków oraz w porze posiłków pacjent jest zobowiązany przebywać w przeznaczonej dla niego sali (salach).
  • Pacjentowi nie wolno bez zgody lekarza leczącego bądź pielęgniarki spożywać ani podawać do spożycia innym pacjentom żywności i napojów przyniesionych spoza Szpitala.
  • Pacjentowi nie wolno wnosić i spożywać napojów alkoholowych na terenie Szpitala.
  • Pacjentowi nie wolno zmieniać łóżka bez zgody pielęgniarki oddziałowej.
  • Pacjent obowiązany jest stosować się do przepisów wewnętrznych regulujących zasady palenia wyrobów tytoniowych w obrębie oddziału - Szpitala.
  • Pacjent zobowiązany jest do przestrzegania higieny osobistej.
  • Pacjent chodzący myje się w łazienkach, a obłożnie chory w salach sam lub przy pomocy personelu szpitalnego. Pacjent powinien mieć własne mydło, szczoteczkę i pastę do zębów, grzebień, przybory do golenia, ręczniki itp.
  • Pacjent winien dbać o utrzymanie właściwego stanu sanitarnego swojego otoczenia.
  • Pacjent jest odpowiedzialny za rzeczy szpitalne, oddane jemu do użytku na czas pobytu w Szpitalu. Za szkody powstałe z winy pacjenta odpowiedzialność będzie ponosił pacjent, który wyrządził szkodę.
  • Pacjent powinien spożywać posiłki w porach i miejscach określonych przez personel oddziału.
  • Pacjentowi nie wolno obsługiwać samowolnie aparatury i urządzeń stanowiących wyposażenie Szpitala.
  • Pacjent w przypadku rażącego naruszenia porządku obowiązującego w oddziale Szpitala może zostać wypisany, jeżeli będzie pozwalał na to stan jego zdrowia.
  • Pacjent, który uległ nieszczęśliwemu wypadkowi podczas pobytu w Szpitalu winien ten fakt niezwłocznie zgłosić lekarzowi, który dokonuje zbadania pacjenta i wynik wpisuje do historii choroby.
  • Pacjent powinien zapoznać się z zakresem swoich praw i obowiązków i odpowiednio je stosować.

VI. Czas odwiedzin pacjentów w poszczególnych oddziałach Szpitala:

  • Odwiedzanie pacjentów w poszczególnych oddziałach szpitalnych może odbywać się codziennie w godzinach 13:00 - 19:00, a w dni wolne od pracy i święta w godzinach 11:00 - 19:00, za wyjątkiem Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii. Na tym oddziale odwiedziny pacjentów mogą odbywać się wyłącznie za zgodą Ordynatora lub lekarza dyżurnego oddziału.

  • Powyższe ograniczenie czasu odwiedzin pacjentów w oddziałach szpitalnych spowodowane jest koniecznością zachowania:

    • prawidłowego toku leczenia pacjentów,

    • optymalnego poziomu komfortu pobytu pacjentów w salach chorych.

  • Lekarz leczący pacjenta kierując się jego dobrem, jak również dobrem współpacjentów ma prawo ograniczenia czasu odwiedzin lub ich czasowego zakazu w danej sali chorych.

VII. Przepisy porządkowe dla odwiedzających.

  • Pacjentów mogą odwiedzać osoby pełnoletnie, a dzieci do lat 12 w towarzystwie osób dorosłych.

  • Jednego pacjenta mogą równocześnie odwiedzać najwyżej dwie osoby.
  • Osoba odwiedzająca pacjenta jest obowiązana:

    • zapoznać się z przepisami porządkowymi dla odwiedzających zawartych w niniejszym Regulaminie,

    • włożyć odzież ochronną ( oraz obuwie, które należy zakupić we własnym zakresie na oddziałach Szpitala ), jeżeli zostanie ona dostarczona przez personel szpitalny,
    • zachować się kulturalnie w czasie pobytu w Szpitalu,
    • podporządkować się wszelkim poleceniom i wskazówkom personelu szpitalnego.

  • Osobom odwiedzającym pacjentów zabrania się:

    • dostarczania pacjentom alkoholu oraz artykułów, które zostały zabronione przez lekarza,

    • siadania na łóżkach,
    • prowadzenia głośnych rozmów,
    • palenia tytoniu i spożywania alkoholu.

VIII. Zasady ograniczenia odwiedzin pacjentów.

  • Ograniczenie w zakresie odwiedzin pacjentów zostaną wprowadzone w następujących wypadkach:

    • gdy pacjent jest chory na zaraźliwą chorobę zakaźną,

    • występowania w środowisku poza szpitalnym zachorowań na choroby zakaźne ( np. grypę ), które mogą stwarzać ryzyko dla hospitalizowanych pacjentów,
    • konieczności zapewnienia tzw. "izolacji ochronnej" pacjentów z indywidualnymi przypadkami pierwotnych lub wtórnych zaburzeń odporności.

  • Każda decyzja ograniczająca czas i zakres odwiedzin pacjentów w sytuacjach określających w ust.1 wymaga formy pisemnej, zawierającej uzasadnienie oraz termin trwania ograniczeń.
  • Decyzje ograniczające czas i zakres odwiedzin w sytuacjach określonych w ust.1 podejmuje ordynator oddziału.
  • Z treścią powyższych decyzji zostanie zapoznany personel Szpitala oraz pacjenci i ich rodziny.

IX. Wypisanie pacjenta ze Szpitala następuje, gdy:

  • Wypisanie pacjenta ze Szpitala następuje, gdy:

    • stan zdrowia nie wymaga dalszego leczenia w Szpitalu,

    • na żądanie osoby przebywającej w Szpitalu lub jego przedstawiciela ustawowego,
    • gdy osoba przebywająca w szpitalu w sposób rażący narusza regulamin porządkowy, a nie zachodzi obawa, że odmowa lub zaprzestanie udzielania świadczeń może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwo dla jej życia lub zdrowia lub zdrowia innych osób.

  • Jeżeli przedstawiciel ustawowy żąda wypisania ze szpitala osoby, której stan zdrowia wymaga leczenia w szpitalu, ordynator oddziału może odmówić wypisania do czasu wydania w tej sprawie orzeczenia przez właściwy ze względu na siedzibę zakładu sąd opiekuńczy.

  • Osoba występująca o wypisanie ze szpitala na własne żądanie jest informowana przez lekarza o możliwych następstwach zaprzestania leczenia w szpitalu. Osoba ta składa pisemne oświadczenie o wypisaniu ze Szpitala na własne żądanie.

X. Warunki współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie zapewnienia prawidłowej diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania

  • Zakład udziela świadczeń zdrowotnych polegających na kompleksowych działaniach służących przywracaniu i poprawie zdrowia pacjentów,

  • W celu zapewnienia prawidłowej diagnostyki i leczenia oraz ciągłości postępowania , w przypadku konieczności przeprowadzenia dodatkowych badań, konsultacji , zabiegów specjalistycznych, pacjent zostaje skierowany do odpowiedniego zakładu opieki zdrowotnej,

  • Zasady współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania są uregulowane przepisami prawa oraz umowami zawartymi z tymi zakładami.

XI. Obowiązki NZOZ w razie śmierci pacjenta w Szpitalu.

  • W przypadku śmierci pacjenta w szpitalu pielęgniarka danego oddziału niezwłocznie zawiadamia lekarza leczącego lub lekarza dyżurującego.

  • Lekarz o którym mowa w pkt. 1 po przeprowadzeniu oględzin stwierdza zgon, jego przyczynę oraz wystawia kartę zgonu.

  • Pielęgniarka o której mowa w pkt 1 niezwłocznie po stwierdzeniu zgonu pacjenta zawiadamia osobę lub instytucję, przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego o śmierci pacjenta.

  • Po stwierdzeniu zgonu pielęgniarka przekazuje kartę zgonu wystawioną przez lekarza do kancelarii szpitala oraz wypełnia kartę skierowania zwłok do chłodni i identyfikator.

  • Karta skierowania zwłok do chłodni zawiera:

    • imię i nazwisko osoby zmarłej,

    • pesel osoby zmarłej, a w przypadku braku numeru pesel - serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,

    • datę i godzinę zgonu,

    • godzinę przyjęcia zwłok osoby zmarłej do chłodni,

    • imię i nazwisko oraz podpis pielęgniarki wypełniającej kartę.

  • Pielęgniarka zakłada na przegub dłoni albo stopy osoby zmarłej identyfikator wykonany z tasiemki, płótna lub tworzywa sztucznego.

  • Identyfikator zawiera:

    • imię i nazwisko osoby zmarłej,

    • pesel osoby zmarłej, a w przypadku braku numeru pesel - serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość.

    • datę i godzinę zgonu

  • Jeżeli nie jest możliwe ustalenie tożsamości osoby zmarłej w karcie skierowania do chłodni oraz na identyfikatorze dokonuje się oznaczenia "NN" z podaniem przyczyny i okoliczności uniemożliwiających ustalenie tożsamości.

  • Zwłoki osoby zmarłej przewożone są do chłodni nie wcześniej niż po upływie 2 godzin od czasu zgonu wskazanego w dokumentacji.

  • W okresie pomiędzy stwierdzeniem zgonu a przewiezieniem do chłodni, zwłoki osoby zmarłej są przechowywane w wydzielonym pomieszczeniu z zachowaniem godności należnej zmarłemu.

  • Zwłoki osoby zmarłej przechowuje się w chłodni nie dłużej niż 48 godzin. Zwłoki osoby zmarłej mogą być przechowywane w chłodni dłużej niż 48 godzin jeżeli:

    • nie mogą być wcześniej odebrane przez osoby uprawnione do pochowania osoby zmarłej,

    • w związku ze zgonem zostało wszczęte dochodzenie albo śledztwo a prokurator nie zezwolił na pochowanie zwłok,

    • przemawiają za tym inne niż wymienione powyżej ważne przyczyny - za zgodą albo na wniosek osoby uprawnionej do pochowania osoby zmarłej.

  • Pracownik szpitalnego prosektorium jest obowiązany zwłoki osoby zmarłej umyć, ubrać i wydać osobie uprawnionej do ich pochowania. Powyższe czynności wykonywane są nieodpłatnie.

  • Zasady dotyczące przeprowadzania sekcji zwłok osób zmarłych w szpitalu

  • Zwłoki osoby, która zmarła w szpitalu mogą być poddane sekcji w szczególności gdy zgon tej osoby nastąpi przed upływem 12 godzin od przyjęcia do szpitala.

  • Zwłoki osoby, która zmarła w szpitalu nie są poddawane sekcji jeżeli przedstawiciel ustawowy tej osoby wyraził sprzeciw lub uczyniła to osoba za życia. W takiej sytuacji sporządza się adnotację w dokumentacji medycznej i załącza sprzeciw.

  • Dokonanie lub zaniechanie sekcji zarządza kierownik zakładu a jeżeli kierownik nie jest lekarzem to upoważniony przez niego lekarz na wniosek właściwego ordynatora a w razie potrzeby po zasięgnięciu jego opinii.

  • Zasad określonych w pkt 13-15 nie stosuje się w przypadkach:

    • określonych w kodeksie postępowania karnego,

    • gdy przyczyny zgonu nie można w sposób jednoznaczny ustalić,

    • określonych w przepisach o chorobach zakaźnych i zakażeniach,

  • Dokonanie sekcji zwłok nie może nastąpić wczesnej niż po upływie 12 godzin od stwierdzenia zgonu.

  • W dokumentacji osoby, która zmarła w szpitalu sporządza się adnotację o dokonaniu lub zaniechaniu sekcji zwłok z odpowiednim uzasadnieniem.

XI. Postanowienia końcowe.

  • Dyrektor Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w Aleksandrowie Kuj. w sprawie skarg i wniosków przyjmuje w każdy wtorek w godzinach od 8:00 do 15:00 w pokoju nr 9 przy ul. Słowackiego 18.

  • Zakład zapewnia ochronę danych osobowych pacjenta zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych ( Dz.U.Nr 133 poz.883 z późn. zmianami ).

  • Zastrzeżenia, skargi i wnioski dotyczące udzielania świadczeń zdrowotnych można składać na piśmie , osobiście w siedzibie zakładu w Aleksandrowie Kujawskim przy ul. Słowackiego 18, bądź droga pocztową.

XI A. Opłata za udostępnienie dokumentacji medycznej

  • Wysokość opłaty za kopie dokumentacji medycznej określa art.18 ust. 4e ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. 2007 r. Nr 14 poz. 89 z późn. zmianami).

  • Podstawą wyliczenia kwoty odpłatności jest publikowana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce.

  • Zgodnie z powyższym ustala się obowiązujące stawki opłaty: jedna strona kopii dokumentacji medycznej 0,40 zł, brutto.

  • W przypadku wysyłki dokumentacji przesyłką pocztową będą doliczane koszty wysyłki w kwocie 5,00 zł plus 22% VAT (brutto 6,10 zł).

do góry 

Powiatowy Szpital w Aleksandrowie Kujawskim Sp. z o.o.
87-700 Aleksandrów Kujawski, ul. Słowackiego 18
tel.: 054 282 80 01, fax: 054 282 80 02

Strona główna   |   Mapa serwisu   |   Kontakt   |   Aktualności

Szpital Aleksandrów © 2006 Wszelkie Prawa Zastrzeżone

Created_by Michał Buczko